Ondernemers in hart en nieren

Het Helm & Heus Huis! Uiteraard vallen alle bedrijven hieronder, maar wist je ook dat Helm & Heus een écht familiebedrijf is?! De kinderen van onze directeur Paul (57) werken namelijk ook binnen het Helm & Heus Huis! Donna (23) is actief binnen Helm & Heus Makelaars en zal uiteindelijk in de voetsporen van haar vader treden; mooi toch! Met Sando (26) heeft Paul samen, Realtech opgericht. Realtech is een start-up gericht op advies en digitale verkoop van nieuwbouw woningen.

Benieuwd naar de familie achter Helm & Heus? Lees dan snel verder!

Paul van der Helm is eerst ondernemer en misschien pas daarna makelaar. Al lijkt het redelijk om te veronderstellen dat zijn gedrevenheid als ondernemer hem een betere makelaar heeft gemaakt. In ieder geval vond hij het geen punt om het management van zijn kantoor in het centrum van ’s-Gravenzande over te laten aan zijn dochter Donna. Tenslotte is zij nog jong en werken er op het kantoor twaalf man, maar stelt Paul “Ze doet het met passie, heeft het onder controle en het geeft mij de ruimte om nieuwe wegen te verkennen.”

Een verrassing was het niet dat Donna op een dag in de voetsporen van haar vader zou treden. Ter illustratie: als zij op de basisschool een spreekbeurt moest houden, twijfelde zij iedere keer over twee onderwerpen, een spreekbeurt over haar konijn of het makelaarskantoor van haar vader. Dus na enkele jaren eerst in de keuken van andere bedrijven gekeken te hebben, was de overstap richting de makelaardij dan ook een logische stap.
Dit jaar is het precies 25 jaar geleden dat Paul zijn eigen kantoor begon. Donna: “We hopen dat als de Corona maatregelen verminderen, we het jubileum met een mooi feestje kunnen vieren.” Na enkele jaren in loondienst te hebben gewerkt, vond Paul het in 1996 tijd voor een volgende stap. Achteraf was dit pas zijn eerste stap op het ondernemer pad. Hij nam het toenmalige makelaarskantoor van Piet Heus over, “Dat was dus echt een klein knus familie kantoortje.” Wat Paul dreef was niet alleen de liefde voor het vak, maar daarbij ook zijn ambitie om voor zich zelf te beginnen als ondernemer.

Paul komt uit een ondernemersfamilie, dat zal het wel zijn. “Mijn beiden opa’s, vader, ooms, tante, nichtjes, neefjes, broers en zus zijn uiteindelijk allemaal ondernemer geworden.”

Of dit genetisch bepaald is, heb ik geen idee van zegt Paul, maar het was voor mij wel logisch dat mijn kinderen voor zichzelf zouden beginnen. Aan de keukentafel werd “de zaak”, ook toen ze nog op school zaten, bijna dagelijks besproken. Dus ze hebben het wel met de paplepel naar binnen gekregen. Ik vind het erg leuk dat zij hun ondernemerskwaliteiten inzetten in onze gezamenlijke bedrijven. Dat had ik 25 jaar geleden zelf niet kunnen bedenken.

Al een kleine twee decennia, zegt Donna, is Helm & Heus marktleider in het Westland. Naast het kantoor in ‘s-Gravenzande, waar de bestaande bouw zit, is er een vestiging in Naaldwijk die zich louter richt op nieuwbouw en vastgoedconsultancy. Westland is van oudsher een glastuinbouw gemeente, maar de woningdruk van de steden Den Haag en Rotterdam zorgt voor een grote import van nieuwe bewoners. De prijsdruk op de Westlandse woningmarkt is dan ook enorm.

Waar Donna haar vader bijstaat in de dagelijkse makelaarspraktijk, speelt Sando een hele andere rol binnen de bedrijven. Of eigenlijk buiten het bedrijf. Hij is medeoprichter van Real-tech.nl, een start-up bedrijf, waar hij het team aanstuurt om software te ontwikkelen voor nieuwbouw makelaars.  De software zorgt voor de digitale verkoopstraat, een compleet tool voor: de woningtoedeling, verkoop optimalisatie, digitale ondertekening, financierings- en Wwft check. In eigen huis bedachte unieke nieuwbouw tool die door hun team is uitontwikkeld. Daarnaast ondersteund Real-tech.nl, makelaars ook op het gebied van data-gedreven rapportages, waardoor zij gemakkelijker nieuwbouw adviezen kunnen geven aan hun ontwikkelaars.

Steeds vaker liep Paul tegen allerlei tijdrovende rompslomp in het nieuwbouw verkoop proces aan. Sando zegt: “Feitelijk heb ik helemaal geen makelaarskennis, maar een technisch-/bedrijfskundige achtergrond. Aan de keukentafel heb ik met mijn vader een businessplan geschreven en daarbij een team van developers gezocht. Met de software van Real-tech.nl kan in veel minder tijd, veel meer werk door de nieuwbouw makelaar verzet worden. Dit levert tijds- en kostenbesparing op, maar ook meer efficiency en een betere klanttevredenheid.”

Met als bijkomend voordeel dat de makelaar de handen vrij heeft voor het echte makelen, door standaard zaken te digitaliseren, heeft deze meer tijd voor het persoonlijke contact met zijn klant. Real-tech.nl ondersteunt niet alleen Helm & Heus Makelaars. Het is volledig “white label” zodat elk makelaarskantoor dit met zijn eigen look and feel kan inzetten.  Zo is Sando niet alleen in contact met Nederlandse makelaars, maar ook met buitenlandse partijen, waaronder Singapore, de Verenigde Staten, Denemarken, waar interesse voor zijn software pakket ontstaan is. De Engelse versie van de website en van het pakket zijn inmiddels hiervoor ook gereed.  

Het Helm & Heus Huis bestaat uit professionals met heel veel vlieguren in verschillende vakgebieden. Vakmanschap, co-creatie en ondernemerschap: dat zijn de kernwaarden van waaruit wij onze klanten proberen te helpen. Paul ziet daarbij dat veel collega makelaars en ondernemers te veel met de waan van de dag bezig zijn, zonder naar de context te kijken waarin zij opereren. Zij zijn vaak nauwelijks visie gericht en voornamelijk operationeel georiënteerd. Mijn drive is om steeds meerwaarde te creëren voor onze medewerkers, samenwerkende partners en klanten. Veel collega makelaars zitten met hun bedrijf tegen het einde van de groeifase. Wij trachten ons te focussen op digitalisatie, innovatie en marketing om zo te schakelen om toch tot een bestendige bedrijfsoptimalisatie te  komen. Door te blijven groeien, groeit uiteindelijk de organisatie en het rendement ook mee.     

Naast ondernemerschap wat vader en kinderen bindt, is er ook een behoorlijk stuk eigenwijsheid aanwezig.  Zonder wrijving, geen glans.. Maar gelukkig is de familieband dan volgens Donna een groot voordeel: “Omdat je alles eerlijk tegen elkaar kunt zeggen.”

“Door de financiële crisis ben ik te lang op mijn handen blijven zitten. Achteraf had ik graag eerder de sprong voorwaarts willen maken. Er is sprake van een nieuwe digitale economie. Deze is innovatief en data gedreven, aangevuld met digitalisering van het verkoopproces. Dit is een sign of the time  en als ondernemer moet je daar voeling feeling mee hebben en houden. Dat vraagt om een juiste verhouding tussen bezig zijn met vandaag, met morgen en met die ene maar o zo belangrijke stip op de horizon.

Daar is allereerst bewustwording voor nodig. Vervolgens moet je als ondernemer de bereidheid hebben om er energie in te stoppen en er ruimte voor in te bouwen. Minimaal twee dagen per maand nadenken over de langere termijn, dat heb je echt wel nodig. Want vandaag moet je weliswaar je klant bedienen. Maar blijf je doen wat je altijd al gedaan hebt, dan hol je jouw businessmodellen op termijn volledig uit.”

Door de samenwerking met zijn kinderen en de breedte van zijn bedrijfsactiviteiten, heeft Paul in 25 jaar een aantal prachtige bedrijven opgebouwd.